Název projektu
Vytvoření systému pro analýzu konkurence průmyslových podniků
Kód
SP2015/36
Předmět výzkumu
Předmět výzkumu
Za použití metod operačního výzkumu a sofistikovaných statistických postupů je předmětem výzkumu vytvoření analytického nástroje pro průmyslové podniky při provádění analýzy konkurence, tak, aby bylo možné kvantifikovat vstupy formou dotazových tabulek a ty potom zpracovat do podoby vizualizovaných grafických výstupu.
Snahou řešitelského týmu bude nalézt takové parametry, které by umožňovaly jasně specifikovat a porovnávat konkurenční společnosti v zadaném průmyslovém odvětví, standardizovat je a vytvořit databázi možných parametrických ukazatelů hodnocení konkurence.
Strategické řízení
Význam strategického řízení podniků se projevil na počátku tisíciletí v důsledku negativních dopadů celosvětové hospodářské krize. Na základě výsledků mnoha výzkumů (kterých se účastnili i členové řešitelského týmu, viz např. [6]) bylo potvrzeno, že podniky mající zvládnuté strategické řízení, se dokázaly z negativní situace dostat mnohem rychleji. Dalším důsledkem celosvětových negativních tendencí bylo zintenzivnění konkurenčního boje v řadě odvětví, především průmyslových.
Ideální model strategického řízení podniku sice neexistuje, ale je potřeba strategické řízení uskutečňovat v postupných, logicky navazujících krocích. Snahou dnešních vrcholových manažerů je prostřednictvím strategického řízení integrovat podnik v jeden celek. Soustřeďují jeho síly, vytváří, upevňují a zjišťují systémové vazby mezi jednotlivými podnikovými činnostmi a útvary, aby nadefinovali a formulovali strategie směřující k žádoucím a požadovaným cílům.
Vhodně zformulovaná strategie musí být podniku ušitá na míru. Základem je opírat se o syntézu výsledků strategické analýzy. Kvalitně a důkladně provedená situační analýza představuje pro firmu dobré znalosti okolností, jež značnou měrou působí na možnosti uspokojování potřeb trhu.
Analýza konkurence
Vlivem rostoucí intenzity konkurence ve vybraných odvětvích, dochází k růstu potřeby identifikovat své konkurenty. Konkurenční síly tak představují nedílnou součást analýzy mikrookolí podniku. Má-li být podnik na trhu úspěšný, musí své konkurenty dobře znát a snažit se, aby požadavky a potřeby zákazníků uspokojoval lépe než oni. Konkurenci je možno chápat jako neuzavřenou skupinu subjektů (firem) působících v určitém čase a teritoriu, které spoluvytvářejí tzv. konkurenční prostředí a snaží se zde získat rozhodující vliv oproti ostatním subjektům v tomto konkurenčním prostředí. Konkurence je velmi důležitým faktorem, podmiňujícím marketingové možnosti podniku. Podniky proto zjišťují, kdo je jejich konkurentem, kdo by se jím mohl stát, jak silný je konkurent, v jaké oblasti je pro podnik konkurentem, jaké jsou jeho cíle, strategie, silné a slabé stránky aj. [5]
Aplikací nejznámější analýzy konkurence (Porterovy analýzy) se zabývala ve svých výstupech již řada autorů. Tato analýza byla například použita v článku zkoumajícím konkurenceschopnost u těžební společnosti [1]. Další autoři se zabývající především inovací, modernizaci a zdokonalením Porterovy myšlenky ve vztahu k novým trendům a skutečnostem marketingové a strategické oblasti (např. [2],[3],[4]).
Existují i autoři [7], kteří se zabývají slepými místy v průmyslových konkurenčních analýzách. Celá řada těchto analýz má totiž jako výstup pouze verbální a velmi subjektivní podobu, a to velmi ztěžuje práci při manažerském vyhodnocování a vyvozování závěrů. Ambicí řešitelského týmu je tyto nedostatky odstranit a vytvořit nástroje, který průmyslovým podnikům bude moci významně pomáhat při strategických rozhodováních na základě přesných čísel nebo kvalifikovaných odhadů analýzy konkurence.
Zdroje
[1] ALRAWASHDEH, Rami. The Competitiveness of Jordan Phosphate Mines Company (JPMC) Using Porter Five Forces Analysis. Vol. 5, issue 1. International Journal of Economics and Finance. 2012. DOI: 10.5539/ijef.v5n1p191.
[2] Defense AR journal: ADAPTATION OF PORTER'S FIVE FORCES MODEL TO RISK MANAGEMENT. Jul2010, 17 Issue 3. ISSN 1553-6408.
[3] DOBBS, E., Michael. Guidelines for applying Porter's five forces framework: a set of industry analysis templates. Competitiveness Review. 2014-01-14, vol. 24, issue 1, s. 32-45. DOI: 10.1108/CR-06-2013-0059. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/CR-06-2013-0059
[4] Harvard business review: THE FIVE COMPETITIVE FORCES THAT SHAPE STRATEGY. UNITED States, 2008, 86 Issue 1. ISSN 0017-8012.
[5] JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy. Praha: Grada, 2008. 269 s. ISBN 978-80-247-2690-8.
[6] PAWLICZEK Adam et al. Behavior and Performance of Czech and Slovak Business Enterprises. Košice: TU v Košiciach, 2014. 146 p. ISBN 978-80-553-1763-2.
[7] ZAJAC, Edward and Max BAZERMAN. Blind spots in industry and competitor analysis: implications of interfirm (mis)perceptions for strategic decision. Academy of Management Review. 1991-01-01, vol. 16, issue 1. DOI: 10.5465/AMR.1991.4278990
Rok zahájení
2015
Rok ukončení
2015
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kategorie
SGS
Typ
Specifický výzkum VŠB-TUO
Řešitel